Vaterland - Robert Harris

Niekedy, keď už je skutočnej histórie akosi priveľa a keď mám pocit, že čítam dookola o tom istom (to asi nebude len pocit), tak sa nechám učičíkať tou alternatívnou históriou - takou, ktorá sa o fakty často len jemne obtrie a pokračuje si svojou vlastnou, voľnou líniou. Práve preto ma tak zaujala novinka od Roberta Harrisa - Vaterland, ktorá je historickou fikciou a krimi detektívkou zároveň.

Príbeh nás prenáša do Berlína v roku 1964. Tretia ríša na čele s Adolfom Hitlerom v roku 1946 porazila zvyšok sveta a stala sa superveľmocou. Chystajú sa vodcove narodeniny, takže to tu vrie, je čas na bujné oslavy. 

Jedného dňa sa však na brehu rieky nájde mŕtvola. Na tom by nebolo nič nezvyčajné, okoloidúci tu často nachádzajú vyplavených utopencov, očividne je to obľúbené miesto na samovraždy pre sklamaných milencov, či takých, ktorých život omrzel. Tentokrát je za tým ale niečo viac. Tá mŕtvola totiž nie je len tak niekto obyčajný. Je to jeden z významných predstaviteľov ríše a navyše sa zdá, že nezomrel až tak dobrovoľne. Chystá sa snáď nejaký prevrat? 

Jedným slovom? Perfektné! Hodnú chvíľu som skutočne nevedela, čo viac dodať a ešte stále mám celkom problém vyjadriť sa, ako veľmi ma kniha očarila a predovšetkým prekvapila. Toto bola moja prvá skúsenosť s autorom a ja nemôžem byť viac nadšená, doslova a do písmena som sa do knižky zaľúbila na prvú stránku.

Autor s akciou vôbec nezaháľa, šupne ju hneď na samý začiatok a ľahko si tak okamžite získa čitateľovu pozornosť. Postupne napätie z celej vraždy viac a viac stupňuje, až sa následne dostanete do momentu, kedy neviete, kto je dobrý a kto je zlý. 

Máme možnosť nahliadnuť detailne sa pozrieť na povojnovú situáciu, na rôzne maličkosti pretvorené do veľkých udalostí, ktoré v tomto alternatívnom svete nastali. Práve to mňa osobne bavilo najviac - porovnávať si náš reálne, terajší svet s tým, v ktorom by sme sa ocitli v prípade výhry Nemecka.

Za mňa veľmi zaujímavý zážitok, ktorá nezostane nezopakovaný. Určite v budúcnosti siahnem aj po iných autorových knihách. 

Za knižku ďakujem vydavateľstvu Slovart. Vy si tú svoju môžete kúpiť napríklad TU.  


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu