Americká zem - Jeanine Cumminsová

Dnes už síce tak veľmi nie, ale pred pár rokmi boli migranti téma číslo jeden. Spoločnosť sa rozdelila na dva tábory – tí, čo nemali s prisťahovalcami problém a ochotne ich vítali v krajine, a tí, ktorí za každým jedným videli nebezpečného teroristu a chceli ich poslať tam, odkiaľ prišli. Je skutočne smutné, že aj v 21. storočí po svete kráča toľko ľudí s podobným zmýšľaním. Pritom by len postačil kúsok empatie... a možno vzdelania.:)

Lydia a jej syn Luca zažijú príšernú tragédiu. Na veselej záhradnej oslave prídu o celú svoju rodinu a to tým najhorším možným spôsobom – vyvraždí ju drogový kartel, pretože jej manžel, investigatívny novinár, písal o hlavnom predstaviteľovi tohto mafiánskeho spolku len čistú pravdu.

Matke so synom sa síce pošťastí a nenájdu ich v skrýši v kúpeľni, ale tu to všetko skončilo - viac sa na nich šťastie už neusmeje. Po oboch stále aktívne pátrajú, aby dokončili, čo začali, obaja musia zomrieť.

Všetkými silami sa snažia dostať do USA, prekonávajú rôzne prekážky, či už psychické alebo také ako ploty na koľajniciach. Lenže čo ak ich nakoniec aj tak dostanú a týmto všetkým si prešli zbytočne?

Pri knihách, ktoré sa odohrávajú v nejakej exotickej krajine, mám vždy pocit, že to miesto musím určite navštíviť a už aj si ho píšem na svoj cestovateľský wishlist. Tentokrát v žiadnom prípade. Mexiko mi nikdy nejako extra nelákalo, ale po tomto príbehu tam určite ani nepáchnem, možno tak s osobnou ochrankou.

Je treba hneď uviesť, že som mala s knihou zo začiatku mierne komplikovaný vzťah. Páčil sa mi príbeh, je to téma, o ktorej čítam veľmi rada, ale na druhú stranu sa mi nepáčil spôsob, akým bol podaný. Zdalo sa mi, že to autorka akosi preháňa. Mala som pocit, že Lydiu nikto nesleduje a že je predsa každému ukradnutá, tak prečo sa hrá na Jerryho a uteká pred Tomom, ktorý si ho vôbec nevšíma. Už vtedy mi bolo vytknuté, že som niečo prehliadla. Hovorím si, že tomu dám šancu, budem stále čítať bez predsudkov a očakávaní. A potom to prišlo. Odrazu sa môj pohľad obrátil o 180° a začala som sa hanbiť za to, čo som si pôvodne myslela.

My, čo žijeme v luxusných bytoch/domoch, si nedokážeme predstaviť, aké to je vzdať sa celého svojho života, zbaliť sa a utekať po nociach cez nehostinné hranice do krajiny, ktorá nás neprijme s veľkým nadšením, dokonca nami opovrhne. My, čo máme v porovnaní s takýmito ľuďmi všetko také ľahké.

Spolu s Včelárom z Aleppa vytvára táto kniha vynikajúci pohľad na otázku migrácie vo svete ako takom. Rovnako je tu silno rozvinutá téma spolupatričnosti, vzájomnej pomoci a hrdosti. Odporúčam každému jedincovi na tejto planéte.

Za knižku ďakujem vydavateľstvu Tatran, vy si tú svoju môžete kúpiť napríklad TU. 


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu