Život Mony Lisy - Pierre La Mure

 


O Mone Lise už zrejme počul každý z nás. O tejto bájnej žene kolujú po svete rôzne chýry a domnienky, pričom máloktoré sú pravdivé. Najznámejšia teória je zrejmé tá, ktorá hovorí, že tajomnou dámou na obraze je v skutočnosti autor, – Leonardo Da Vinci – čiže by malo ísť o autobiografiu. Iné úvahy sa zasa zameriavajú na možnosť, že Mona Lisa nikdy neexistovala a Leonardo si len vysníval svoju ideálnu ženu. Čo myslíte, je na tom aspoň kúsok pravdy?

 

Myslím, že ako anotácia si výborne vystačí krátka citácia hneď z prvej stránky:

 

„Aká bola tá žena, čo celé storočia dráždi zvedavosť a sveta a všetkým otázkam sa vyhýba úsmevom zamatovo hnedých očí? Prečo sa bohaté patricijské dievča v pätnástich rokoch vydalo za dvojnásobne staršieho veľkoobchodníka s hodvábom, dvojnásobného vdovca s jedným dieťaťom? Prečo sa dala ako dvadsaťštyriročná portrétovať a prečo jej to manžel, hoci obraz neobjednal a ani ho nevlastnil, dovolil? Prečo na obraze nemá obrúčku ani šperk a prečo jej vlasy voľne splývajú okolo tváre?“

Na všetky tieto otázky a mnohé iné sa vám kniha pokúsi čo najkomplexnejšie odpovedať. Samozrejme, treba hneď ozrejmiť fakt, že tu nejde o ľahké čítanie. Síce je pravda, že šikovný autor svoj výskum zbeletrizoval, ale aj napriek tomu sa nevyhol odbornej terminológii a náročnejšiemu textu. Mne osobne trvalo zopár strán, kým som sa do príbehu začítala, ale potom to šlo už akoby samo. Prvých 30 strán som prekonávala možno aj tri-štyri hodiny a zvyšok príbehu som zhltla na posedenie. Treba si na autorov štýl zvyknúť a vytvoriť si k nemu vzťah.

To, čo vás na prvý pohľad na knihe určite upúta, je znamenitá obálka. Patrí k tým publikáciám, ktoré máte chuť neustále brať do rúk, listovať nimi, vrátiť sa k práci a o pár minút neskôr si ňou opäť polistovať. Och áno, presne taká táto kniha je. Vždy, keď som ju mala na dosah ruky, musela som sa jej aspoň dotknúť.

Ak to mám zhrnúť, s knihou som v konečnom dôsledku veľmi spokojná. Nesmierne ma prekvapilo, ako veľmi ma chytila a ako príjemne som sa pri nej cítila. Nemôžem inak, než odporúčať.

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Slovenský spisovateľVy si tú svoju môžete kúpiť TU.


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu