Môj posledný výdych - Paul Kalanithi

,,Čo robí život dostatočne zmysluplným, aby stálo za to ho ďalej žiť?"


Nad týmito slovami sa zamýšľa autor knihy Paul Kalanithi, keď mu potvrdia rakovinu. Tušil, že ju má, odkedy na sebe spozoroval neprekonateľnú únavu a neustávajúcu bolesť chrbtice. Zo začiatku to pripisoval nadmernému vyčerpaniu, nakoľko svojej atestácii za neurochirurga venoval skutočne všetko. Bol naprosto oddaný svojej práci a rozhodnutý zachrániť toľko životov, koľko len bude schopný. Nanešťastie svoj vlastný zachrániť nedokázal.


Kniha je rozdelená na dve časti, ktoré nesú názov: V plnom zdraví do toho a Kým žiješ, neustávaj.

Prvá časť rozpráva o Paulových časoch v škole a o jeho živote predtým, ako mu diagnostikovali rakovinu.
Dlho uvažoval nad tým, že napíše knihu, jeho veľkým snom bolo stať sa spisovateľom, veď predsa len, bol to odbor, ktorý s toľkou láskou vyštudoval.
To, že sa stane neurochirurgom, nemal nikdy v pláne. Dostal sa k tomu až neskôr, spontánne. Nikdy svoje rozhodnutie neoľutoval.

Snažil sa písať pozitívne, do príbehu vkladal kus svojho ja a čitateľovi neodoprieť jedinú svoju myšlienku.  Celú prvú časť knihy som prečítala na jeden dych alebo úplne bez dychu, potom som si potrebovala dať pár hodín pauzu a načerpať sily na druhú, zložitejšiu časť.

,,Nemohli ste si pomôcť, oproti majestátnosti hory, zemegule, vesmíru ste sa cítili ako zrnko piesku. A predsa ste stále cítili svoje dve chodidlá pevne na svahu, vašu prítomnosť oproti monumentálnej večnosti."

Druhá časť je zasadená do obdobia, v ktorom Paul aj s celou rodinou vedia, čo ich čaká. Aj napriek obrovským bolestiam sa nevzdáva a usilovne bojuje až do konca.


Som veľmi vďačná za to, že som si mohla Paulov príbeh prečítať. Uvedomila som si, aký je život neskutočne cenný a vzácny. Dnes sa cítim zdravá, behám, skáčem a teším sa z maličkostí, avšak kto vie, čo môže byť zajtra?

Vo svojom príbehu používal jednoduchý jazyk, aby mal každý jeden šancu porozumieť, čo sa s ním deje. Zložité medicínske termíny vysvetlil tak ľahko a presne, až som mala chvíľku pocit, že ja sama som doktorka a na základe tohto vysvetlenia mu dokážem pomôcť. No bohužiaľ som nemohla. Nikto nemohol.


Čítanie knihy bolo pre mňa veľmi náročné. Neustále som musela zadržiavať slzy, každý okamih bol popísaný tak jemne a citlivo, že bolo skutočne ťažké nerozplakať sa.

Myslím si, že túto knihu by si mal prečítať každý jeden z vás. Je nádherná, je smutná a otvára oči aj tým, ktorý ich chcú mať silou mocou zatvorené.

Za knižku ďakujem vydavateľstvu Noxi  a vy si tú svoju môžete kúpiť TU.













Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu