Grécki hrdinovia - Eduard Petiška

 

Príbehy o udatných gréckych hrdinoch a božstvách nie sú nikomu z nás cudzie a to možno práve vďaka českému spisovateľovi a básnikovi Eduardovi Petiškovi a jeho dielu Staré grécke povesti a báje, ktoré majú mnohí dodnes vo svojej zbierke. Vydavateľstvo Ikar prednedávnom spracovalo do skutočne výnimočnej podoby tie najznámejšie a my tak máme možnosť si ich naplno vychutnať spolu s našimi najmenšími... i keď odtiaľ potiaľ.

Grécke mýty sú preslávené svojou krutosťou a svojským riešením spravodlivosti. Neraz sa dočítame o tom, ako jeden druhého preklial, rozštvrtil, trýznil alebo ako nechal napospas najstrašnejšiemu osudu, aký v danom momente dokázal vymyslieť. V tejto knihe nájdeme zilustrované tri príbehy – prvý rozpráva o Prometeovi, hrdinovi, ktorý z nudy stvoril človeka, ale nestačilo mu to, a tak pokračoval v porušovaní Diových nariadení, až raz najvyššiemu z najvyšších pohár trpezlivosti pretiekol. Druhý približuje život nepremožiteľného Herakla odpočívajúceho po ťažkom boji a tretí sa zameriava na Persea víťaziaceho nad zlom.

„A na zemi žila jeho nesmrteľná pamiatka. Všade tam, kde ľuďom pomáhal, kde ich chránil, bránil a zbavoval zla, kde hájil právo proti krivde, vďačne naň spomínali a mali ho v úcte. Od úst k ústam išla povesť o smelom Heraklovi, prechádzala stáročiami až do našich čias. A my ju odovzdáme dnešku a zajtrajšku.“

Snáď netreba opisovať, ako veľmi som si túto jednohubku zamilovala. Prenádherné ilustrácie z pera Svetozára Košického len doplnili mýtickosť textu, dodali mu šmrnc a vyniesli ho až na samý vrchol. Z môjho pohľadu však mnohé nie sú vhodné pre detské oko, nakoľko sa nestránia zobrazovať rôzne zverstvá ako odsekávanie hláv, krvavé tesáky divej zvery, zmučeného Prometea a celkovo mi vlastne nejde do hlavy, prečo je táto kniha zaradená do detskej sekcie.

Cítila som sa pri jej čítaní ako vo sne, síce v strašidelnom, ale stále sne. Atmosféra antického Grécka priam presakovala stránkami, nasávala som ju plnými dúškami a obávala som sa nenávratne blížiaceho sa konca. O týchto hrdinoch, či už bájnych alebo skutočných, som čítala nespočetne veľakrát, ale zrejme sa ich nikdy nenabažím dostatočne. Och, ako veľmi by som ocenila podobné spracovanie zvyšných príbehov, zbierka by v mojej knižnici a predovšetkým v mojom srdci zaujala zvláštne miesto.

Ak ste hlavou stále niekde v oblakoch, toto zlatíčko je pre vás ideálne. Prenesie vás do božského sveta plného radostí, zákerných trestov, ktoré vás schladia aj v ten najhorúcejší letný deň, ale aj milostivých odmien, intríg, klamstiev a vrážd.

Za nezameniteľný zážitok ďakujem bux.sk. Vy si svoj zberateľský kúsok môžete kúpiť TU.


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu