Floriovci - Stefania Auci

 

Máte chuť na malé talianske dobrodružstvo plné vášne, rodinných pút, zrady a pochopenia? Och, ja som veru mala, a preto som siahla po tejto nádherne spracovanej drobnosti doslova na jedno posedenie. Láka už na prvý pohľad, nakoľko vydavateľstvo Grada sa s jej vizuálnou stránkou šikovne pohralo a podarilo sa im tak skonštruovať nezabudnuteľný zážitok na pohľad aj na zamyslenie.

Na čitateľa čakajú poprepletané tri generácie známej sicílskej dynastie Floriovcov od ich samotného začiatku, cez budovanie obchodného impéria, až po vrchol v prísnej hierarchii uzavretej sicílskej spoločnosti. Floriovci sú vzdelaní, cieľavedomí a ambiciózni, rozhodne nemajú v pláne sa len tak vzdať na prvej prekážke a svoju cestu si starostlivo vyšliapali,  zaslúžene dosiahli každý zo svojich úspechov. Spoznávame Paola a Ignazia Floriovcov čerstvo prisťahovaných do Palermy práve vo chvíli, keď sa rozhodnú uskutočniť svoj sen o lepšom živote. Po obrovskom nešťastí zostane už len jeden z nich, no podarí sa mu aj napriek bolesti strojnásobiť hodnotu ich doterajšieho majetku a otvárajú sa mu tak dvere k nepoznanému.

„Hovorí sa, že peniaze neklamú a majetok nezavádza. To ľudia majú viac tvárí. Viac ako ženské telo – ktoré spoznal v Anglicku – alebo fľaša vína či jedlo ho teší jeho práca. Zárobok. Pokiaľ ide o spoločenské postavenie, je mu jedno, ako dlho to bude trvať, ale získa ho.“

Myslím si, že postavy patria práve k tým, na ktoré si prosto musíte utvoriť názor sami. Sú vcelku kontroverzné a o ich osobnostiach by sa dalo dlho diskutovať, nakoľko nesadnú každému. Napríklad ja som voči nim mala zopár výhrad. Zračila sa v nich veľká sebeckosť, starali sa predovšetkým o seba a o svoje ciele, šliapali cez mŕtvoly a nič ich nezastavilo. Áno, dotiahli to ďaleko, ale za akú cenu?  Niektoré ich praktiky sa mi vyslovene hnusili, ale na druhú stranu pri niektorých som zostávala stáť s otvorenými ústami a so značným obdivom v srdci – mali aj svoje svetlé chvíle. Rodina, ktorá sa nestará o súdržnosť, lásku a dôveru ale aj tak v mojich očiach nie je rodinou, len zhlukom cudzincov, ktorým v žilách koluje tá istá, v tomto prípade modrá, krv.

„Pretože piesok, ktorý sa ukladá na hlinených škridlách pokrývajúcich soľ, je taký istý ako piesok víriaci medzi fľaškami, ktoré odpočívajú v útrobách pivníc. Je to piesok, ktorý prináša so sebou zrnká soli voňajúce morom. Práve ona dodáva chuť, mätúcu neistotu, ledva naznačený tón mora vo víne, ktoré by sa inak stalo sladkým ako všetky ostatné.“

Čo sa však týka samotného príbehu a jeho napredovania, z neho som bola naozaj na vetvy. Autorka sa krásne vyhrala s dejom, vygradovala napätie a do najmenších detailov vykreslila prostredie aj situácie. Aj napriek častým a podrobným opisom som sa ani na malý moment nenudila, práve naopak, hltala som stránku za stránkou a takmer 400 stranovú knihu som zvládla prelúskať za menej ako deň, a to už veru o niečom svedčí. Sprvu možno pôsobí celkom chaoticky, predsa len sa treba prebojovať cez množstvo postáv viacerých generácií a nových neznámych mien, ale trpezlivosť priniesla ovocie a počiatočná zmätenosť bola nahradená absolútny nadšením.

Priatelia, mám chuť prečítať si ju opäť, naisto viem, že v nej objavím niečo, čo mi možno na prvýkrát nedávalo zmysel, no tentoraz ma nenechá chladnou. Skvelé čítanie na slnečné popoludnie pri bazéne, osvieži a nadchne.

Za vynikajúci zážitok ďakujem vydavateľstvu Grada. Vy si Floriovcov môžete kúpiť priamo na ich e-shope

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu