Vy asi žartujete - Richard P. Feynman

 

Málokto z môjho okolia (a zrejme nie len z môjho) sa o fyziku zaujíma, ešte menej ľudí jej aj rozumie. Straší nás v nočných morách, pretože ju pokladáme sa zložitú, jej otázky sme si vsugerovali ako nepochopiteľné a namiesto toho, aby sme jej dali šancu prekvapiť nás, necháme ju žiť si svoj vlastný život predovšetkým čo najďalej od nás. Našli ste sa v tomto opise? Nečudujem sa vám, ja sama som vo fyzike odjakživa videla najväčšieho nepriateľa a možno aj to bol ten dôvod, prečo som sa rozhodla siahnuť po knihe slávneho fyzika Richarda P. Feynmana Vy asi žartujete, ktorá je pre mnohých klasikou, a nechať sa trochu zlákať na mne doposiaľ neznáme chodníčky. 

 

 

„Vždy ma bavilo objavovať, v čom je problém, a hľadať riešenie – bolo to pre mňa ako hádanka.“

Pán Feynman nebol len tak hocaký fyzik a už vôbec nespadol pod stereotyp nudného pomäteného chlapíka, ktorý sa nedokáže asimilovať v spoločnosti a ktorý trávi všetok čas zatvorený v knižnici s hlavou v učebniciach. Bolo nesmierne fascinujúce sledovať jeho myšlienkové pochody a spôsob, akým rozmýšľal bol viac než jedinečný. Všímal si obrovské množstvo detailov a mal hlavu plnú nápadov. Už od detstva bol vnímavejší ako všetci ostatní a videl to, o čom iní mohli len snívať.

Táto knižka zaznamenáva celý jeho život od študentských čias, cez jeho podiel na atómovej bombe, až po veľkolepé ukončenie inšpiratívnou prednáškou na Caltechu. Schuti som sa na niektorých príhodách zasmiala, aj keď som viackrát uvažovala nad tým, či sú všetky skutočne pravdivé alebo si ich len prifarbil, aby pôsobil zaujímavejšie. Avšak po tom, čo som ho ako tak spoznala, som si uvedomila, že historky perfektne sedia k jeho osobnosti. Bol hravý, zábavný a nevynechal jedinú príležitosť si z niekoho vystreliť. Za svoj život okúsil veľa, či už bolesti, či už radosti, ale iskru z očí mu nevyhnalo nič.

„Zároveň som si všimol, že ani pri zaspávaní sa nezastavujú všetky myšlienky, ale čoraz menej navzájom logicky súvisia. Túto nesúvislosť však zaregistrujete až vtedy, keď si položíte otázku „Prečo na to myslím?“ a pokúsite sa vystopovať, ako ste sa dostali k tej myšlienke – napokon zistíte, že si to neviete vybaviť. Vytvoríte si teda ilúziu logickej súvislosti, pričom v skutočnosti sú vaše myšlienky čoraz zmätenejšie, až sa úplne rozsypú, a potom zaspíte.“

Mám chuť si s ním skočiť na kávu, som si istá, že by som sa nenudila, ani keby mi vysvetľoval, ako sa zapájajú elektrické obvody. Feynman má dar povedať skutočnosti bez príkras tak, ako naozaj sú a aj najnudnejšie rozprávanie zmeniť na fantastický zážitok. Len on dokáže napísať takmer 20 stránkovú kapitolu o otváraní sejfov natoľko chytľavo, aby mal človek chuť skúsiť to sám. Ani napriek svojmu intelektu nebol nikdy prieberčivý, čo sa ľudí týka a dokázal sa spriateliť s každým, nepotreboval dávať najavo, že on je tu ten slávny fyzik, ktorého by mali obdivovať. Kdeže, ľudí mal v láske a rád sa nimi obklopoval.

Táto skúsenosť vo mne zanechala veľmi veľa a som vďačná, že som sa napokon rozhodla dať Richardovi šancu, milo ma prekvapil. Sama som voči vedcom a predovšetkým fyzikom mala predsudky už od základnej školy, ale to sa nenávratne zmenilo. Povinné čítanie pre všetkých milovníkov kvalitnej literatúry!

Za knižku ďakujem bux.sk. Vy si tú svoju môžete kúpiť priamo TU.


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu