Gaštanko - Soren Sveistrup

Ak sa chcete naozaj báť, čítajte Gaštanka!




Píše sa rok 1989.
Marius Larsen je policajný vyšetrovateľ, ktorému do dôchodku chýba len pár dní. Požiadal však o predĺženie pracovnej zmluvy, pretože jeho práca ho baví a nedokáže si predstaviť, že zvyšok života presedí na pohovke pre televíziou.
Dnes ho jeho šéf poslal na farmu k istému Orumovi, pretože sa mu po ceste túlajú zvieratá a nie je tomu tak prvýkrát.
Keď dorazí na farmu, je tam úplné ticho, kričí a nikto sa neozýva. Už sa chce vrátiť späť na stanicu, keď zrazu zbadá na ceste mŕtve prasa a povie si, že to nemôže nechať tak. Po vpáde do domu sa mu naskytne príšerný pohľad. Na stole leží mŕtve dievča, ktoré má hlavu v cereáliách, kúsok od nej je mŕtvy jej brat, vo vani sa nachádza mama rozsekaná na kúsky a jedno z dvojčat, ktoré Marius našiel na parapete, ešte stále žije. Okamžite volá posily a vydá sa hľadať posledné dieťa. Malé dievčatko sa schováva v izbe pod stolom. Táto iba je celá ovešaná gaštankami rôznych tvarov a veľkostí, či už ľudských alebo zvieracích. Marius sa na ne tak zapozerá, až úplne stratí pozornosť a nevšimne si, že za ním do izby niekto vošiel. Posledné, čo zacíti, je náraz sekery do hlavy.

Toto je začiatok neuveriteľne pútavej detektívky. Už dopredu vám môžem prezradiť, že každá ďalšia kapitola je napínavejšia ako tá predošlá.  Už po prvých pár vetách vám na chrbte naskočia zimomriavky a vy nebudete môcť inak, len čítať ďalej.


Súčasnosť 
Naia Thulinová je dánska vyšetrovateľka na oddelení vrážd v Kodani. Dostane za úlohu vyriešiť záhadnú vraždu mladej ženy, vedľa ktorej bola nájdená figúrka z gaštanov. Žena je celá krvavá a dobitá, namiesto jednej dlane jej zostal len kýptik.
Na tej istý prípad je pridelený aj Mark Hess, muž, ktorého vyhodili z prestížnej vyšetrovacej jednotky v Haagu, a tak je nútený vrátiť sa späť domov a pomôcť s touto záhadou. Prípad ignoruje, je pod jeho úroveň, zaujíma sa len o to, kedy bude môcť konečne vypadnúť. Netrvá to dlho  a Mark sa tak zažerie do prípadu, že z neho už bez zranenie nevylezie.


Kniha vám nedovolí ani na moment rozmýšľať o čomkoľvek inom. Pohltí vás od prvej kapitoly až po poslednú, zatiaľ čo vy nebudete mať ani čas sa nadýchnuť.

Po dočítaní knihy som si potrebovala dať pár dní odstup od celého príbehu, pretože som sa takmer nezmohla na slovo. Moja recenzia by vyzerala asi takto: ,,Úžasná..! Dokonalá...! Wau..!". S odstupom času sa ale moje pocity vôbec nezmenili.
Autor mal celý príbeh výborne vymyslený a ja som ani na sekundu netušia, kto je vrah. Dokonca ešte v momente, keď ho jedna z postáv priamo menovala, som pochybovala. Myslela som si, že to je len nejaký chyták, lebo príbeh sa stále viac a viac zamotával a aj napriek tomu, že už som poznala vrahovu identitu, neprestala ma kniha baviť. Práve naopak, bavila ma ešte viac. Mám pocit, že posledných 100 strán som zhltla na jedno nadýchnutie behom hodiny. Potrebujem viac kníh od tohto autora.
Mám ale pár vecí, ktoré by som chcela vytknúť priamo vydavateľstvu, nie autorovi:
Na začiatok, prebal na knižku je neuveriteľne krehký! Len kým som knižku odniesla od stromčeka a vložila do poličky, stihla som ho poškodiť na dvoch miestach. Šmýka sa a padá z knižky dole. Aj tak ale treba dodať, že na pohľad je obal skutočne krásny.
Ďalej som si všimla, že na pár miestach mat text odrazu iný font. Ale nie celá strana alebo kapitola, len jedna veta! Najprv som to skúmala a rozmýšľala, či mám vidiny alebo čo sa to so mnou deje, ale následne mi to potvrdili aj ostatní, ktorí knižku čítali. Dokázala som sa cez to preniesť, ale vadilo mi to tam a rušilo to celkový dojem z textu.
Pre zhrnutie, do knižky som sa zamilovala. Aj napriek dvom chybám to bola jedna z najlepších kníh, aké som tento rok prečítala. Odporúčam každému jednému z vás, aj keď zrovna neobľubujete severské krimi, táto kniha vás vtiahne a nepustí.




Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu