Džentlmen v Moskve - Amor Towles

Táto kniha mi bola odporučená ako niečo, čo ma zaručene vytiahne z dennodenného stereotypu a za každých okolností mi vyčaruje úsmev na tvári. Po dočítaní sa s týmto tvrdením úplne stotožňujem. Skutočne ide o znamenitý príbeh, vďaka ktorému som sa ocitla v srdci Moskvy v jej najbúrlivejšom období. Príbeh sa odohráva naprieč desaťročiami 20.-teho storočia a dovolím si povedať, že žije dodnes.

V roku 1922 je gróf Alexander Iľjič Rostov vyhlásený za zarytého aristokrata a odsúdený na doživotie. Nepôjde však o typické väzenie s mrežami, väzenskou stravou a smutnou náladou. Grófa nechajú prebývať v hoteli Metropol, kde už predtým strávil niekoľko rokov. Zvykol pozorovať ľudí z okna, prechádzať sa po uliciach Moskvy a jednoducho sa tešiť zo života. 

Na prvý pohľad by sa zdalo, že to nie je až také príšerné, avšak grófovi vezmú jeho honosnú izbu a presťahujú ho do malej kutice v podkroví, kde má len tvrdú pričňu a okno veľké ako šachovnica. Ešteže grófovi nikdy nechýba dobrá nálada, aj zo špinavej kutice dokázal urobiť útulné miesto na život.

Už od prvej stránky som si sympatického grófa veľmi obľúbila. Je to presne ten typ človek, ktorý síce vždy musí mať posledné slovo, ale na druhú stranu dokáže šikovne reagovať a nenechá sa len tak zahanbiť. Neskutočne mi sadol už len vďaka inteligencii a láskavosti, ktorú denne prejavoval. Pomenovanie džentlmen si tento vznešený muž skutočne zaslúži.Nevešia hlavu, nestrachuje sa, ďalej žije svoj život, akoby sa ani nič nezmenilo. V hoteli Metropol si nájde skutočných priateľov na život a na smrť a aj napriek obmedzeným možnostiam sa dočká plnohodnotného života plného úvah a trefného dôvtipu.

Už dlho som potrebovala čítať niečo z ruského prostredia a táto kniha vyslišala moje prosby. Ponorila som sa do tajomných zákutí ruskej revolúcie, spoznala som personál hotela a priblížila som sa ruskej kultúre ako takej. Aj napriek tomu, že autor je Američan skrz naskrz, ruskú situáciu vykreslil priam bravúrne a zaslúži si za to veľké uznanie.

Rada by som pochválila aj nádhernú obálku, ktorá pôsobí ako pastva pre oči. Šikovný dizajn doplnený vystúpenými písmenkami tomuto príbehu dodáva ten správny efekt.

Myslím si, že toto je jedna z tých kníh, ktorá dokáže zaujať každého, nakoľko všetci si v nej nájdeme to svoje.

Za knihu ďakujem kníhkupectvu Preškoly. Vy si tú svoju môžete kúpiť TU.


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu