Čo to má spoločné so mnou? - Sacha Batthyany

,,Čítal som, že traumy sa dedia, predovšetkým od starých rodičov na vnúčatá, ale odmietal som tomu celkom uveriť. Akoby bombový útok, ktorý zažil môj otec v detstve, bol výhovorkou pre moju občasnú melanchóliu. Akoby desať rokov, ktoré môj starý otec prežil v sibírskom gulagu, zapríčinilo moje čudáctvo. A predsa medzi tým existovala istá spojitosť - alebo som si to len namýšľal?" 



Sacha Batthyany vo svojej reportáži rozpráva o oslave, ktorá sa odohrala v noci z 24. na 25. marec v roku 1945 na zámku Rechnitz. Počas tejto oslavy bolo masovo zavraždených 180 Židov, ktorí údajne trpeli týfusom, a preto nebolo možné s nimi naďalej počítať.
Je si vedomý faktu, že aj jeho teta Margit Batthyánová - Thyssenová, tzv. ,,hostiteľka z pekla", sa zúčastnila tejto oslavy. Otázkou však zostáva, či  sa aj ona na tomto masakry podieľala. Ak áno, čo to má spoločné s ním?


,,Smiala sa a tancovala, zatiaľ čo vychudnuté telá padali na zem."

Počas autorovho rozprávania sa čitateľovi odkrývajú mnohé fakty. Pri svojom pátraní navštevuje Maďarsko, Rakúsko a dokonca aj Rusko. Tam spoznáva nové skutočnosti o gulagoch a o mestečku Asbest, kde jeho starý otec strávil niekoľko rokov ako jeden zo zajatcov.


Kniha sa aj napriek jej drobnej hrúbke čítala ťažko. Každá kapitola bola spojená s novou bolesťou, ktorú si musel autor a jeho predkovia pretrpieť.
Paralelne  sa s autorovou reportážou prelínajú aj časti denníka Agnes a Maritty. Dvoch žien, ktoré to tak isto nemali ľahké a nemožno povedať, ktorá si toho vytrpela viac.
Som rada, že som si túto knihu mohla prečítať. Síce bolo jej čítanie nepríjemné a miestami mi prechádzali zimomriavky po chrbte.
Príbeh odkrýva skutočnosti, o ktorých sa dnes toľko nehovorí, pretože zrejme nie sú dostatočne významné. Práve preto si rada prečítam knihu od vydavateľstva Absynt, pretože presne na také témy sa tieto knihy zameriavajú.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu