Cesta za mesačného svitu - Antal Szerb

,,Prečo som si to nepremyslel skôr, než som sa oženil?"




Táto veta nedá Mihálymu spať. Práve teraz spoznáva krásy Talianska po boku svojej čerstvej manželky Erzsi. Vzali sa len pred pár týždňami, dnes si užívajú svadobnú cestu. I keď, slovo ,,užívať si" je prisilné. Skôr vedľa seba prežívajú.


Mihály sa po nociach vykráda von, aby mohol byť sám. Takto by sa predsa mladomanžel správať nemal. Túla sa po uličkách Benátok, Florencie a uvažuje nad všetkým, čo ho v živote postihlo.

Ani Erzsi nie je šťastná. Má pocit, že sa niečo deje, lenže nedokáže prísť na to, čo presne.



,,Aká je to zvláštne, pomyslela si Erzsi, po roku intimity mi ešte vždy dvorí takým hlasom, s takým vnútorným nepokojom, akoby si vonkoncom nebol istý, či ho vypočujem. Dokonca čím väčšmi po mne zatúži, tým je vzdialenejší, tým vyberanejšie mi dvorí, akoby tým svoju túžbu vyzdobil, vzdal jej primeranú úctu - a ani tá najtesnejšia blízkosť, telesná blízkosť, ho nepriblíži. Vie ma ľúbiť len vtedy, keď medzi nami cíti vzdialenosť."

Celý vzťah vyvrcholí jedným jediným listom, kedy si Mihály povie, že je koniec. Rozhodne sa, že od Erzsi odchádza a nič ho nedokáže presvedčiť. Vezme si svoju časť peňazí a vyberie sa do neznáma, po stopách, ktoré tak dávno zanechal on sám. Samotná náhoda urýchli to, čo dávno predpísal osud.


Tento román ma neskutočne zasiahol. Patrí k tým, ktoré máte uložené na viditeľnom mieste v poličke, aby ste si nimi mohli neustále listovať a tešiť sa z nich.

Ja knižku určite prečítam ešte raz. Cítim, že mi niečo uniklo pomedzi prsty a nezostáva mi iné, len dúfať, že to tam časom nájdem.

,,Túlal sa bezcieľne a zúfalý, s pocitom, že mesto skrýva ešte tisícky ďalších nádherných detailov, ktoré už nikdy neuvidí, a znovu pocítil, že dôležité veci sú inde, nie tam, kde je on."

Neuveriteľne sa mi páčil štýl, akým ho autor podal. Prekladateľka Gabriela Magová sa veľmi decentne pohrala s prekladom a dokázala v ňom zachovať krásu. Nedokážem si predstaviť, že by kniha mohla byť napísaná ešte lepšie.

Aj napriek tomu, že príbeh bol prvýkrát vydaný v roku 1937, je stále veľmi aktuálny a čítavý. Zameriava sa na psychiku muža v strednom veku a príčiny jeho konania ako takého. Ponára nás do života nočného Talianska a taktiež tej neskutočnej talianskej atmosféry.

Je to presne typ knihy, na ktorú by ste si mali vyhradiť viac času. Určite nie kvôli hrúbke, nakoľko je  drobná; ani kvôli zložitosti jazyka. To, na čo by ste sa pri čítaní mali zamerať, je samotná myšlienka. Autor sa každému z vás pokúsi vštepiť niečo iné. Knižku som dala prečítať svojmu priateľovi aj svojej najlepšej kamarátke, a každý sme ju pochopili trošku inak. Každý si tam našiel to svoje.
Niekoho upúta vzťah dvoch mladomanželov, niekoho cesta za spoznávaním samého seba. Je určená pre široké spektrá.

Toto je v poradí druhá knižka, ktorú som prečítala z maďarskej literatúry a práve fakt, že ma dokázali obe knižky neporovnateľne ohromiť, vo mne vyvoláva myšlienku čítať ďalej. Odporúčam to aj vám.


Knižka patrí do edície Pevný bod, ktorú vydáva vydavateľstvo Zelený kocúr. Sústreďuje sa na kvalitnú európsku literatúru. Recenziu na Mŕtve body, taktiež z edície Pevný bod, nájdete TU.

Za knižku sa chcem poďakovať vydavateľstvu Zelený kocúr a kúpiť si ju môžete TU.

























Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu