Vitaj doma - Lucia Berlin

Knihu, ktorú vám dnes chcem predstaviť, napísala jedna výborná americká spisovateľka Lucia Berlin (možno ju poznáte, ak ste siahli po knižke Manuál pre upratovačky). Sformuloval ju jej syn Jeff Berlin po matkinej smrti v roku 2004. 



,,Žila som na toľkých miestach, až je to trápne.. keďže som sa toľko sťahovala, miesto, kde žijem, má pre mňa veľký význam. Stále hľadám... stále hľadám domov." Lucia Berlin v rozhovore (2003)

Spoznávame Luciu ako človeka. Spoznávame jej trápenia, jej radosti, jej synov aj podrobnosti z jej života. 
Lucia sa narodila v roku 1936 v Juneau na Aljaške a ako ročné bábätko si hneď prežila svoje prvé sťahovanie. Za celý svoj život sa sťahovala presne 18-krát. Každé miesto pre ňu bolo niečím významné, napríklad keď s rodičmi žila v Helene v Montane, naučila sa čítať. 
Kým Lucia rástla, jej otec slúžil v námorníctve. Spolu so svojou mamou a mladšou sestričkou Molly žili u starých rodičov V El paso v Texase. Lucia tu bola šťastná, užívala si svoje detstvo a veľmi si obľúbila strýka Johna. 
Jej otec sa vrátil zo zámoria a všetci spoločne sa preťahovali do Patagonie v Arizone. Toto obdobie sa im v mysli vynára ako jedno z tých šťastnejších.
Lucia sa postupne odsťahovala od rodiny, prekonala tri manželstvá, porodila troch zdravých synov.



K dispozícií taktiež máme zoznam miest, kde Lucia počas svojho života žila a taktiež ku každému pridala aj nejakú vadu. Kniha je plná obrázkov z jej života, vidíme aj jej rodičov, jej synov a miesta, kde žila. V poslednej časti knihy sa nachádzajú listy z rokov 1944-1965. Musím sa priznať, že touto časťou som sa dlhú dobu nemohla prelúskať, aj napriek tomu, že je taká krátka. Mnohé listy mi neprišli vôbec zaujímavé. Najkrajší bol však ten, ktorý autorka dostala od otca bojujúceho v zámorí, podľa mňa určite stojí za prečítanie. 

Lucia zomrela pomerne nedávno, v roku 2004, vzhľadom na jej zhoršujúci sa zdravotný stav. Počas svojho života nezažila veľkú slávu, až v roku 2015 vyšla jej kniha Manuál pre upratovačky (v slovenčine v roku 2016) a stala sa bestsellerom. 



Som veľmi vďačná, že sa ku mne takáto impozantná knižka dostala. Luciin život ma miestami ohromoval, miestami som tomu nedokázala uveriť. Prežila značnú časť svojho života s mužom závislým od heroínu, ale nevzdala sa, nič ju nepoložilo na kolená a pokračovala ďalej vo svojej ceste. Knihu odporúčam, i keď časť s listami ma mierne sklamala, ako som už písala. 
Myslím si, že túto útlu knižku by si mal prečítať každý z vás, skutočne za tie dve hodinky času stojí. 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu