Požierači neba - Paolo Giordano

Určite už každý z vás aspoň z počutia pozná knihu Požierači neba od Paola Giordana. Čítala som na ňu prevažne kladné recenzie, dostali sa ku mne mnohé odporúčania, a tak som sa rozhodla, že si ju predsa len prečítam.



Na prvých pár stranách je čitateľovi predstavená 14- ročná Teresa, mladé osamelé dievčatko tráviace letné prázdniny u babky na vidieku. Nudí sa a celé dni pozerá z okna. Jedného večera sa jej toto neustále sedenie na parapete vyplatí - spozoruje troch chlapcov približne v jej veku kúpať sa v babkinom bazéne. Teresa rozmýšľa nad tým, že sa ku nim pridá, aspoň sa konečne nebude nudiť. Jej otec ich však vyhodí a jedného dokonca zraní kameňom. 

Všetci traja, Nicola, Bern a Tommaso, sa cítia previnilo a hneď na druhý deň nakráčajú do vilky s ospravedlnením.  Terese sa konečne začína to pravé leto. 

Spočiatku si nemajú veľa čo povedať, ale časom sa to všetko napraví. Stretne Berna pri rybníku, loví tam žaby, aby odčinil ten skutok s bazénom, tak, ako mu prikázal Cesare - muž, ktorý má všetkých troch chlapcov na starosti. V diele je jemne idealizovaný, chlapci o ňom majú očividne vyššiu mienku. Povráva sa, že žil niekoľko rokov v Tibete v jaskyni úplne vyzlečený a nepociťoval chlad ani hlad. 

Teresa sa pomaly dozvedá o chlapcoch a ich rodinách.  Ich rodina je veľmi nábožensky založená, neustále sa modlia, odriekajú žalmy a pochovávajú mŕtve zvieratká. Ani jeden z troch chlapcov nechodí do školy, všetci sa vzdelávajú doma. Najstarší z chlapcov neskôr odchádza na výšku a rovnako potom aj ostatní. 

Teresa na vidiek za chlapcami prichádza každé leto. Svoj čas strávený doma, v Turíne, ani poriadne nevníma, nemyslí na nič iné ako na chlapcov zo statku. Postupom času sa Teresa a Bern zbližujú, zamilujú sa do seba, Teresa zrejme o niečo viac, a trávia spolu čas osamote. Niekedy som z autorovho rozprávania pocit, akoby Tommaso žiarlil. 

Jedno leto sa Teresa vráti na statok a cíti, že niečo sa zmenilo. Chlapci nikde a babka neustále hľadá zámienku, ako ju od statku odlákať. Nakoniec sa aj tak dozvie pravdu. Bern stretol iné dievča. To však nie je ani zďaleka to najhoršie. Toto dievča je s Bernom tehotné. 

Autor ma svojím písaním dokázal rýchlo vtiahnuť do deja a miestami som mala pocit, ako by som sa v Taliansku nachádzala spolu s Teresou a všetky jej strasti si prežívala s ňou.


Spočiatku som mala kvôli siahodlhým kapitolám problém poriadne sa začítať do knihy, to ma ale veľmi rýchlo prešlo. 


Tresino správanie sa ale občas nedalo vydržať. Ona je prsne ten typ hrdinky, ktorý máte chuť prefackať, aby sa konečne spämatal. Rozhodovala sa príliš rýchlo, správala sa neohrabane a prchko, najmä po tom, čo sa vrátila späť na vidiek. 

Najprv sa mi kniha zdala zvláštna, niekedy dokonca krutá, no časom som si na autorove vyobrazenie reality zvykla a nemohla som knihu len tak odložiť. Určite ju odporúčam každému jednému z vás aj napriek tomu, že toto nie je práve vaša šálka kávy.














Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu