Čierny kocúr - Edgar Allan Poe

Ak hľadáte knihu, ktorá by vás už len krátkou myšlienkou na ňu dokázala poriadne vystrašiť, tu ste právne. Tu na vás nečíhajú nijaké monštrá, len vy a vaše svedomie. 


V tejto útlej knižke nájdete 12 príšerných poviedok. 
Sám Poe povedal: ,,Poviedka je skúškou najväčších géniov." a on nám určite geniálne poviedky ponúka. Počas ich čítania som bola vydesená, pociťovala som úzkosť a modlila som sa, aby som sa do takej situácie sama nikdy nedostala.

Autor prevezme kontrolu nad vašou dušou, zavedie ju hlboko do abnormálna a ukáže jej podstatu zvrátenosti a šialenosti.

Mojou najobľúbenejšou poviedkou sa stala tá o Williamovi Wilsonovi. Tento muž mal neustály problém s tým, že ho prenasledoval iný muž, ktorý sa naňho podobal, správal sa ako on a možno dokonca aj bol on. ,,Ty si zvíťazil a ja som podľahol. A napriek tomu, odteraz si mŕtvy aj ty - mŕtvy pre svet, pre nebo aj pre nádej! Existoval si vo mne - a teraz v mojej mysli vidíš obraz, tvoj vlastný obraz, ako dôkladne si zavraždil sám seba." Tieto slová vo mne rezonovali dlhú dobu. Mojím telom prechádzali zimomriavky a ja som si postupne začala uvedomovať, čo sa vlastne stalo. Poviedku vám určite odporúčam. 

Ako to už pri zbierkach poviedok býva, nie každá je rovnako dobrá a nie každá dokáže zaujať toľko, ako tá predošlá. Ani tentokrát to nebola výnimka a našli sa možno dve poviedky, ktoré mi úplne nesadli. 
Avšak čo ma skutočne vystrašilo bola predstava pochovávania zaživa, ktorú nám autor predstavil v poviedke Predčasný pohreb. S autorom som sa zhodla na tom, že neexistuje nič horšie ako pocit, že ste v úplnej tme v malom uzavretom priestore niekoľko stôp pod zemou. ,,Kedykoľvek sa na cintoríne vykonávajú nejaké väčšie práce, nech už je dôvod akýkoľvek, takmer vždy sa nájdu kostry v polohách, ktoré vzbudzujú hrôzostrašné podozrenie." Aj vám sa na malý moment zastavilo srdce, keď ste si uvedomili význam týchto slov? 

Môj celkový dojem z knižky hodnotím ako pozitívny. Čítala som ju síce skoro mesiac, ale práve to sa mi na tom najviac páčilo. Tá výhoda všetkých zbierok poviedok. nemusíte ju prečítať behom dvoch dní, aby ste nestratili niť, každá poviedka je iná a nenadväzujú na seba.
Do Poeho som sa zamilovala už dávno a táto drobná zbierka poviedok moju lásku len upevnila. Autor píše veľmi pútavo, strašidelne a predovšetkým realisticky. Vďaka tomu máte pocit, že to, čo sa stao postavám, sa môže stať pokojne aj vám.
Vzhľadom na to, že knižka je stará viac ako sto rokov a je samozrejmosťou, že niektoré pojmy nám nie sú známe, máme k dispozícií pár stránok na konci knihy, kde sú tieto rozličné pojmy vysvetlené.
Odporúčam knižku čítať večer v prázdnom dome alebo byte, pocit hrôzy to ešte viac upevní! 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu