Stroje ako ja - Ian McEwan

 

Ian McEwan vo svojej najnovšej knihe Stroje ako ja prináša sci-fi, ktoré je pre nás, dnešných ľudí, možno trošku nereálne, minimálne nepredstaviteľné.

Charlie Friend je úplne obyčajný muž. Nemá veľa peňazí, respektíve nemá žiadne. Nepracuje, skúša obchodovať na burze, ale to mu veľmi nejde. Jedného krásneho dňa zdedí nemalú čiastku peňazí. Namiesto toho, aby sa zabezpečil, kúpil si väčší byt alebo nebodaj konečne začal poriadne žiť, kúpiť si Adama. Adam je robot, ktorý vyzerá ako človek, správa sa ako človek, uvažuje ako človek, ale nie je človek.

Spolu s priateľkou Mirandou Adamovi zostavia osobnosť. Vytvoria si silného, príťažlivého a rozvážneho muža. Zrejme je hneď každému jasné, že takto v jednej domácnosti nedokážu fungovať. Adam je totiž schopný prejaviť city.

Začítať sa do knihy bolo pre mňa veľkým trápením. Časté podrobné opisy, ktoré vybočovali z hlavnej dejovej línie, ma poriadne iritovali. Miestami som mala chuť ich popreskakovať, ale vydržala som a teraz po dočítaní rozumiem tomu, prečo ich tam autor toľko dal.

Charlieho príbeh ma naopak veľmi zaujali. Hltala som slovíčko za slovíčkom a čakala, čo bude nasledovať. Vôbec som si totiž nedokázala predstaviť, ako sa situácia napokon vyvŕbi, kto z nej vyjde ako víťaz a kto ako porazený.

Rozprávanie napredovalo celkom svižne, aj keď sa dej občas zamotával. V druhej polovici knihy sme objavovali Mirandino temné tajomstvo z minulosti, preto som na záver knihy ani nedýchala.

Táto kniha určite nepatrí k tým najsilnejším z MM edície, nepatrí ani do prvej dvadsiatky, ale aj napriek tomu ju hodnotím veľmi pozitívne. Tak ako sa mi nepozdával začiatok, zamilovala som si koniec. Ten celú knihu zachránil a vo mne zanechal pekné spomienky.

Nenechajte sa odradiť začiatkom a spokojne sa do nej začítajte, stojí za prelúskanie.  

Za poskytnutie knižky na recenziu ďakujem vydavateľstvu Slovart. Vy si ju môžete kúpiť TU.


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu