Denník Anny Frankovej - komix

 

„Nedokážem budovať svoj život na smrti, biede a zmätku. Vidím, že svet sa pomaly, no čoraz väčšmi mení na púšť, počujem blížiacu sa búrku, ktorá zničí aj nás, cítim v sebe utrpenie miliónov ľudí, no keď sa pozriem na oblohu, jednako si pomyslím, že všetko sa znovu na dobré obráti, že aj táto hrôza sa raz skončí a na svete opäť zavládne mier a poriadok.“ (str. 147)


Myslím si, že o Anne Frankovej už počul každý z vás, po vojne sa stala ikonou. Jej denník bol preložený do šesťdesiatich jazykov a v Amsterdame má vlastné múzeum pod názvom „Dom Anny Frankovej“.

Anna si denník začala písať 12.júna 1942 a zachytávala v ňom rutinné dni, ktoré strávila spolu so svojou rodinou a troma cudzími ľuďmi v maličkom byte ukrytom v zadnej časti otcovej firmy v Amsterdame. V pomerne krátkom texte sú čitateľovi predostreté všetky pocity, s ktorými sa hlavná hrdinka stretáva. Je vzdorovitá, občas papuľnatá, ale predovšetkým vystrašená a osamelá. Prišla o všetko, na čom jej kedy záležalo. Stratila priateľov, nápadníkov, slobodu. Už ani s mamou a sestrou nemá také dobré vzťahy ako kedysi, o cudzej rodine nehovoriac.

Našťastie má Anna svoj denník, svoju Kitty, ktorému sa môže zveriť úplne vo všetkom. Kitty sa stane jej najlepšou priateľkou v tých najhorších časoch, Anna sa s ňou podelí o každú útrapu.

V prvom rade musím pochváliť perfektné komixové spracovanie, o ktoré sa postarali Ali Folman a David Polonsky. Nedokážem si ani predstaviť, koľko driny stálo za prerobením obsiahleho denníka do ilustrovanej podoby.

Je smutné pozerať sa na mladý život, ktorý vyhasne príliš skoro v dôsledku nenaplnených ideálov nádejného rakúskeho maliara. S postavami som sa spriatelila, prirástli mi k srdcu, prežívala som s nimi každý okamih, preto pre mňa bolo čítanie doslovu také bolestivé. 

Annin denník som čítala už pred niekoľkými rokmi, ale tentoraz ma zasiahol najväčšmi. Až teraz som dokázala porozumieť všetkým historickým súvislostiam, v detstve mi chýbal kontext. 

Tento príbeh by mal určite patriť do povinného čítania, pokojne aj v takejto šikovnej, príťažlivejšej forme.

Za knižku ďakujem vydavateľstvu Slovart. Vy si ju môžete kúpiť TU

 

 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu