Pomaľované vtáča - Jerzy Kosinski

Knihu som vám prestavovala už dávnejšie v jesenných tipoch na knihy a dnes som sa rozhodla na ňu spraviť recenziu, pretože skutočne stojí za zmienku.





Hneď v expozícií sa stretávame s nemenovaným chlapcom, ktorého rodičia pošlú niekam na východ krajiny, aby ho uchránili pred hrôzami vojny. Lenže to sa im nepodarí. Jeho rodičia stratia kontakt s mužom, s ktorým svojho syna nechali a opatrovateľka, ktorú mu zabezpečili, zomrela po dvoch mesiacoch. Odvtedy je chlapec sám, putuje krajinou, chodí od dediny k dedine a hľadá miesto, kde by sa mohol skryť.
Sprvu býva u staručkej Marty a denne plače za svojimi rodičmi. Očakáva, že ho vyhľadajú a vezmú ho späť domov. Marta naňho svojím spôsobom bola milá, ale chlapec sa jej bál. Smrdela, pretože sa sprchovala len na Vianoce a na Veľkú noc. Verila totiž, že inak by z tela vyhnala svojho ducha. Bola veľmi poverčivá, nikdy chlapcovi nedovolila pozerať sa jej alebo akémukoľvek inému tvorovi v domácnosti priamo do očí. 
Postava chlapca sa v deji vyvíja. Na začiatku máme malé plačúce a nič netušiace dieťa, ktoré si myslí, že jeho mŕtva opatrovateľka si zvlieka kožu ako had a hybernuje, zatiaľ čo na konci sa stretávame s mužom v tele dieťaťa, ktorý si prežil skutočné hrôzy. 

Denne sa stretával s prejavmi násilia a pohŕdania ním samotným. 
,,Keď som sa im pozrel priamo do očí, rýchlo odvrátili zrak alebo si trikrát odpľuli a sklopili oči." 
Mlátia ho, mučia a chlapec ako zázrakom stále žije. Prežil dokonca aj morovú epidémiu. Práve z tejto kapitoly pochádza obrázok z titulnej strany knižky, kde môžete vidieť len chlapcovu hlavu trčiacu zo zeme. Jeho vtedajšia opatrovateľka Oľga Premúdra verila tomu, že mor z jeho tela môže vyhnať jedine studená zemina, a tak ho zakopala. 

V knihe sa stretnete s veľmi silnými naturalistickými opismi, preto by som neodporúčala dať ju čítať deťom. Hneď od prvej kapitoly autor popisuje rôzne zverstvá od mŕtvych zvierat, cez mŕtvych ľudí až po kruté znásilňovanie a požieranie zaživa. 

Kniha sa mi zdala príliš krutá. Zo začiatku som sa potešila, keď som si na prvej stránke všimla odkaz, že táto verzia má v sebe pasáže, ktoré boli z predošlého vydania vystrihnuté. Ale o pár chvíľ som pochopila prečo, a už som taká nadšená nebola. 
Pri niektorých pasážach som sa musela pristaviť, odložiť knihu bokom a zamyslieť sa nad tým, či som skutočne schopná v čítaní pokračovať bez väčšej psychickej ujmy. 
Knihu neodporúčam slabším povahám, mnohé opisy sú skutočne expresionistické a veľmi nechutné.




Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu