Cesta domov - Sebastian Fitzek

 Som si istá, že nie som jediná, ktorá má občas strach ísť po tme sama domov. Obzerám sa okolo seba, počujem čudné kroky a stále za sebou niekoho cítim. Samozrejme, nikto ma neprenasleduje (zatiaľ ma nikto neprenasledoval, našťastie), ale zlý pocit vo vás zostane ešte dlho. Presne kvôli tomu vznikla telefonická sprievodcovská služba, ktorá odprevádza ženy - alebo ja mužov – na ich ceste domov, aby počúvali upokojujúci hlas a pre prípad, že by sa niečo dialo niečo podozrivé, zamestnanec na linke okamžite volá políciu. Áno, niečo takéto skutočne existuje, ale, bohužiaľ, u nás ešte nie. Autor sa síce inšpiroval, no predovšetkým pridal množstvo svojej bujnej fantázie.

Jules Tannberg práve zaskakuje za kamaráta na telefonickej tiesňovej linke určenej ženám, ktoré majú obavy ísť v noci samy domov. Aj Klara potrebuje pomoc, aj keď o ňu sprvu nejaví záujem – číslo síce vyjavila omylom, ale je v obrovských problémoch. Na stope jej je kalendárový vrah, ktorý mučí svoje obete a nechá ich plniť úlohu, ktorú im zadal. Ak ju nesplnia, zabije ich v ten deň, ktorý napísal na stenu ich vlastnou krvou. Klara práve prežíva svoj posledný deň. Dokáže jej Jules pomôcť? Alebo sa iba zbytočne zamotal do kruhu, z ktorého niet úniku?

Prvýkrát v histórii pri fitzekovskej recenzii varujem slabšie povahy, aby toto jeho dielo vynechali. Je brutálne, krvavé, priam nechutné. Hlavná hrdinka Klara žije s despotom, tyranom, ktorý ovláda každá sféru jej života, znásilňuje ju (dokonca platí iným mužom za to, že ju znásilňujú) a mláti takmer na smrť. Scény sú popisované veľmi naturalisticky, cítiť z toho silné prvky expresionizmu. Neraz ma naplo.

Čo sa týka vykreslenia postáv, Fitzek sa s tým opäť pohral a nič nenechal na náhodu. Ako sme už zvyknutí, ich správanie sa počas celého príbehu neustále menilo a nezostávalo iné len tipovať, kto za čím stojí a kto sa vás nesnaží oklamať.  

Musím sa ale priznať, že už niekedy v polovici, možno kúsok za polovicou, som ho prekukla. Dokázala som odhadnúť prípadný koniec a tiež, čo a kde nie je v poriadku. Aj keď treba autorovi pochváliť zmysel pre detail, pretože keby do príbehu nevmiešal toľko rozmanitých podrobností, odhalila by som ho oveľa oveľa skôr.

Veľmi odporúčam. Ak máte silnejšiu povahu, knižka vo vás zanechá dojem. 

Ďakujem vydavateľstvu Tatran za poskytnutie recenzného výtlačku. Nedávno si zo svojej stránky spravili aj e-shop, takže si novučičkého Fitzeka môžete kúpiť priamo u nich. 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu