Predstavuje Kosec budúcnosť podľa našich predstáv?


Čítate sci-fi? Musím sa priznať, že ja naozaj málokedy. Konkrétne Kosec je prvá sci-fi kniha, ktorá ma za posledných 5 rokov oslovila. A nie len to -  doslova ma uchvátila.


Prestavte si budúcnosť, kde ľudia neumierajú. Liek na každú chorobu bol už vynájdený a keby vás nedajbože zrazilo auto alebo by ste spadli zo strechy, nielenže vďaka vašim nanobotom nepocítite bolesť, ešte vás aj dokážu oživiť. Všetkému vládne umelá inteligencia - Nimbus - vyvinutý z Cloudu. Nemusíte sa báť, nie je to žiaden super zlý počítač, ktorý sa chystá zničiť ľudstvo, práve naopak, Nibmus ľudí miluje. Čoho sa teda báť? Svet je gombička. 

Bohužiaľ, nie je tomu tak. Sami určite chápete, že planéte hrozí v blízkej budúcnosti preľudnenie a s tým treba niečo robiť. Práve preto vzniká Spoločenstvo koscov, ktoré ma jedinú úlohu - kosiť ľudí. Kosci sú ľudia ako všetci ostatní až na pár malých výnimiek. Nemôžu sa radiť s Nimbusom, ako tvrdí zákon, a Nimbus zákony neporušuje. Ľudia majú pred koscami taký veľký rešpekt, že im ponúkajú rôzne veci a služby úplne zadarmo, aby ich nedajbože neskosili - lenže ani kosci si nemôžu robiť, čo sa im zachce. Musia plniť kvóty a ľudí, čo plánujú skosiť, si starostlivo vyberajú. 

Citra a Rowan sú dvaja obyčajní tínedžeri, až kým sa im nedostane určite pocty. Obaja boli vybraní stať sa učňami u ctihodného kosca Faradaya. Najprv obaja odmietnu, lenže vec sa má nasledovne: práve ten, ktorý o tento post najmenej stojí, ma predurčenie stať sa tým najlepším. A tak sa obaja poddajú a ich vyučovanie sa môže začať.

Kosca som prečítala rekordne rýchlo, doslova som ho zhltla za jedno daždivé popoludnie, a potom už nebolo cesty späť. Okamžite som si bežala do kníhkupectva kúpiť aj druhú časť a vrhla som sa na čítanie. Dej je nám podávaný paralelne, jednu kapitolu rozpráva Citra a druhú Rowan, avšak občas máme tú česť pozerať sa na svet  pohľadu iných postáv. 

Knihu odporúčam ja tým, čo sci-fi nečítajú. Vôbec to totiž nevadí. Neal Shusterman si vás podmaní a nepustí, až kým nedočítate poslednú stranu. 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pomsta je sladká, a.s. - Jonas Jonasson

Horkosladké esencie - Baja Dolce

Červené zvitky mágie - Cassandra Clare a Wesley Chu